Izgorelost na delovnem mestu
Izgorelost označuje postopno izgubo motivacije za delo pri osebah, ki veliko delajo, a od okolja ne dobijo ustrezne potrditve. Gre za telesno in psihično izčrpanost, ki zajema negativno predstavo o sebi, negativen odnos do dela. (Maslach)
STOPNJE IZGORELOSTI
IZČRPANOST (kronična utrujenost)
UJETOST v način življenja, dela in odnosov
ADRENALNA IZGORELOST (psihofizičen in nevrološki zlom)
VZROKI IZGORELOSTI
Družbene razmere
Povečanje odgovornosti posameznika za ekonomski, socialni položaj
Nizka stopnja socialne varnosti
Fleksibilnost dela in zaposlovanja
Družina izgubila značaj institucije, ki nudi varnost in zaščito
Pomen individualizacije v posttranzicijski družbi
Delovno okolje
Globalizacija
Visoko razvita tehnologija
Organizacija dela
Medsebojni odnosi (mobing!?)
Delovni stili
Osebnostne lastnosti
Slaba samopodoba/samovrednotenje
Potreba po priznanju/vrednotenju našega dela od zunaj
Življenjske pozicije
SIMPTOMI IZGORELOSTI
Vedenjski
Pesimizem
Brezvoljnost
Povečana raba poživil
Agresivno vedenje
Oddaljitev (umik) iz medsebojnih odnosov
Emocionalni
Depresija
Anksioznost
Občutki nemoči
Razočaranje
Jeza
Mentalni
Slabša koncentracija in pomnenje
Stalna samokontrola
Občutek nesorazmerja med količino časa in količino/zahtevnostjo nalog
Zmedenost (prioritete, cilji, želje)
Somatski
Motnje spanja
Glavoboli
Želodčne težave
Slaba odpornost
Alergije
Kronična utrujenost
ŠEST VIROV IZGOREVANJA
Preobremenjenost
Pomanjkanje nadzora nad delom
Nezadostno nagrajevanje
Odsotnost povezovalnih (pristnih) stikov
Pomanjkanje spoštovanja, konflikt vrednot (Maslach in Leiter)
ŽIVLJENJSKE POZICIJE
Lastna prepričanja (življenjske pozicije) o naši vrednosti oziroma vrednosti drugih močno vplivajo na medsebojno komunikacijo in interakcijo. Jaz sem v redu – ti nisi v redu – TEKMOVALNOST (+, -); Jaz sem v redu – ti si v redu SODELOVANJE (+, +); Jaz nisem v redu – ti si v redu – PODREDITEV (-, +); Jaz nisem v redu – ti nisi v redu – KONFLIKT (-, -).
PRIMER:
Konzultacije pri profesorju v zvezi s seminarsko nalogo, v katero ste vložili veliko truda in časa. Profesor razvrednoti vaše delo in vas obtoži, da ste nesposobni. Kako se odzovete?
ŽP – +: se opravičujete, molčite, jecljate, zardevate, soočate z občutki krivde, da niste zadosti sposobni, pametni in da ima morda profesor prav.
ŽP + +: ostanete mirni in se pozanimate, kje so napake in kaj lahko popravite.
ŽP + -: s profesorjem se zapletete v konflikt, kjer postavite pod vprašaj njegovo strokovnost.
DELOVNI STILI
Profesor razdeli študentom seznam literature, ki jo morajo predelati za izpit. Ker želi Eva opraviti izpit zelo uspešno, začne takoj s študijem literature. Prične s prvo knjigo, jo natančno prebira, si izpisuje vse podrobnosti, se uči na pamet, ne izpusti nobenega poglavja. Ko pride do konca, je zadovoljna s sabo. A je porabila štiri tedne. “Pozabi”, da sta na seznamu še dve knjigi oziroma, da jo čaka do zaključka leta še pet izpitov z vsaj desetimi knjigami. Prepričana je, da mora biti uspešna/popolna v vsem, kar počne.
BODI POPOLN
PREDNOSTI:
Natančnost, odlični rezultati, malo napak
POMANJKLJIVOSTI:
Prevelika poraba časa, strah pred napakami, kritiko, pričakovanje popolnosti od drugih/sebe
V REDU SEM, TUDI ČE NAREDIM NAPAKO
POHITI
PREDNOSTI:
Delo opravijo hitro, zmorejo opraviti veliko dela naenkrat
POMANJKLJIVOSTI:
Površnost
Naložijo si preveč dela
V REDU SEM, TUDI ČE SI VZAMEM VEČ ČASA ZA POSAMEZNO OPRAVILO
TRUDI SE
PREDNOSTI:
Vztrajni, se ne predajo, nenehno poskušajo
POMANJKLJIVOSTI:
Vložijo veliko dela, nalog ne dokončajo, rezultati so slabi
V REDU SEM, TUDI ČE MANJ POSKUŠAM IN VEČ DOKONČAM
USTREZI MI
PREDNOSTI:
Sodelovalni, prijazni, razumevajoči, pripravljeni pomagati
POMANJKLJIVOSTI:
Nenehno iščejo potrditve od zunaj, ne znajo reči NE
V REDU SEM, ČE ZADOVOLJIM TUDI SVOJE ŽELJE IN POTREBE
BODI MOČAN
PREDNOSTI:
Idealni v kriznih razmerah, stvari ne jemljejo osebno, se čustveno ne zapletajo
POMANJKLJIVOSTI:
Psihični pritiski zaradi neizražanja čustev
nimajo razumevanja za šibkejše (manj delovne)
V REDU SEM, TUDI ČE ZAPROSIM ZA POMOČ
KAKO SI LAHKO POMAGAMO?
Ozaveščanje na področju vedenja, mišljenja in čustvovanja
Treningi asertivnosti, komunikacije, sproščanja, samopodobe itd.
Strokovna pomoč – psihiater, psihoterapija, skupine za samopomoč
Medikamentozna pomoč
Supervizija
Darja Poljanec (povzetek predavanja na Univerzi v Mariboru)